Ramai yang bertanya kepada saya tentang cara nak jual atau beli rumah. Bukan senang nak jawab soalan yang terlalu general macam ni. Sebabnya banyak maklumat yang saya tak tahu di sini.
Siapa yang nak jual? Adakah dia memang berhak dan layak menjual? Penjual tu tuan punya rumah tu ke atau waris tuan punya rumah sebab tuan punya rumah dah mati. Rumah tu ada satu nama ke ada nama bersama. Kalau ada dua nama (seperti suami & isteri, atau adik beradik, atau anak beranak) dan kesemua mereka 'sebulu' tak apa, tapi kalau tak sehaluan atau suami & isteri dah bercerai atau nak bercerai... panjang ceritanya. Bahkan saya ada pengalaman adanya percubaan tipu-menipu dalam kes-kes sebegini.
Siapa pula yang nak beli? Kadang-kadang, orang lain beli, orang lain yang tumpang letak nama sebab pembeli asal tak boleh lulus loan sebab blacklist dll. Ini pun satu isu.
Rumah yang nak dibeli pulak, kenalah bagi maklumat tentang staus freehold, atau leasehold, perlu consent, atau tak perlu, masih digadai pada bank, atau dah habis hutang, dah ada strata atau individual title atau masih berada dalam master title. Kalau separate title dah ada, dah tukar nama owner atau masih nama pemaju/tuan tanah asal. Semua maklumat ini perlu diberitahu kepada peguam, barulah peguam boleh menghuraikan prosedur jual beli rumah yang tepat.
Perlu juga diberitahu sama ada kedua-dua belah pihak penjual & pembeli ada melantik peguam masing-masing atau penjual tidak diwakili oleh peguam tetapi penjual hanya memberi kebenaran kepada peguam pembeli bagi beberapa urusan di pihak penjual seperti mendapatkan kebenaran pindahmilik, melepaskan gadaian, dan sebagai peguam stakeholder. Perlu difahami di sini, seorang peguam tak boleh jadi peguam untuk kedua-dua pihak pembeli & penjual sekali gus. Cumanya peguam pembeli boleh jugak jadi peguam bank untuk urusan pinjaman sebab urusan jual beli dan urusan pinjaman adalah dua urusan berlainan (sebab tu ada dua bil yang berbeza), tetapi jadi peguam untuk kedua-dua pihak pembeli & penjual adalah tidak boleh sebab ia dikira satu urusan iaitu urusan jual beli.
Perlu juga diberitahu sama ada pembeli nak bayar tunai, atau nak buat pinjaman. Kalau pinjaman, buat pinjaman bank atau pinjaman kerajaan.
Soalan-soalan di atas (mungkin ada banyak lagi yang saya tertinggal), perlu dijawab terlebih dahulu sebelum anda bertanya kepada peguam tentang prosedur nak beli atau nak jual rumah. Kalau persoalan di atas tak boleh dijawab dengan baik, peguam pun tak boleh nak terangkan dengan baik, sebab lain kes, lain prosedur.
Untuk senang, bawalah apa sahaja dokumen yang ada, barulah jumpa peguam anda. Berdasarkan dokumen yang ada barulah peguam boleh faham status owner, status buyer, & status property.
Walau bagaimanapun, sebagai guideline asas, saya lampirkan di sini prosedur jual/beli rumah sebagaimana yang dinyatakan oleh Majlis Peguam.
Siapa yang nak jual? Adakah dia memang berhak dan layak menjual? Penjual tu tuan punya rumah tu ke atau waris tuan punya rumah sebab tuan punya rumah dah mati. Rumah tu ada satu nama ke ada nama bersama. Kalau ada dua nama (seperti suami & isteri, atau adik beradik, atau anak beranak) dan kesemua mereka 'sebulu' tak apa, tapi kalau tak sehaluan atau suami & isteri dah bercerai atau nak bercerai... panjang ceritanya. Bahkan saya ada pengalaman adanya percubaan tipu-menipu dalam kes-kes sebegini.
Siapa pula yang nak beli? Kadang-kadang, orang lain beli, orang lain yang tumpang letak nama sebab pembeli asal tak boleh lulus loan sebab blacklist dll. Ini pun satu isu.
Rumah yang nak dibeli pulak, kenalah bagi maklumat tentang staus freehold, atau leasehold, perlu consent, atau tak perlu, masih digadai pada bank, atau dah habis hutang, dah ada strata atau individual title atau masih berada dalam master title. Kalau separate title dah ada, dah tukar nama owner atau masih nama pemaju/tuan tanah asal. Semua maklumat ini perlu diberitahu kepada peguam, barulah peguam boleh menghuraikan prosedur jual beli rumah yang tepat.
Perlu juga diberitahu sama ada kedua-dua belah pihak penjual & pembeli ada melantik peguam masing-masing atau penjual tidak diwakili oleh peguam tetapi penjual hanya memberi kebenaran kepada peguam pembeli bagi beberapa urusan di pihak penjual seperti mendapatkan kebenaran pindahmilik, melepaskan gadaian, dan sebagai peguam stakeholder. Perlu difahami di sini, seorang peguam tak boleh jadi peguam untuk kedua-dua pihak pembeli & penjual sekali gus. Cumanya peguam pembeli boleh jugak jadi peguam bank untuk urusan pinjaman sebab urusan jual beli dan urusan pinjaman adalah dua urusan berlainan (sebab tu ada dua bil yang berbeza), tetapi jadi peguam untuk kedua-dua pihak pembeli & penjual adalah tidak boleh sebab ia dikira satu urusan iaitu urusan jual beli.
Perlu juga diberitahu sama ada pembeli nak bayar tunai, atau nak buat pinjaman. Kalau pinjaman, buat pinjaman bank atau pinjaman kerajaan.
Soalan-soalan di atas (mungkin ada banyak lagi yang saya tertinggal), perlu dijawab terlebih dahulu sebelum anda bertanya kepada peguam tentang prosedur nak beli atau nak jual rumah. Kalau persoalan di atas tak boleh dijawab dengan baik, peguam pun tak boleh nak terangkan dengan baik, sebab lain kes, lain prosedur.
Untuk senang, bawalah apa sahaja dokumen yang ada, barulah jumpa peguam anda. Berdasarkan dokumen yang ada barulah peguam boleh faham status owner, status buyer, & status property.
Walau bagaimanapun, sebagai guideline asas, saya lampirkan di sini prosedur jual/beli rumah sebagaimana yang dinyatakan oleh Majlis Peguam.
____________________________________________________________________
1. Information which a buyer should obtain when buying a house
1. Does it have a separate title?
2. Take a photocopy of the title.
3. Get a photocopy of :-
(a) current quit rent receipt;
(b) current assessment receipt.
4. Make sure you deal with owner of house or his duly authorised agent. (such authority should be in writing). Any other person will not be able to make any binding commitment to you.
5.1. If the house/apartment does not have any title, then get evidence of the seller's ownership i.e. a copy of the Sale & Purchase Agreement (SPA) made by the seller with the developer when he purchased the house/apartment
5.2. If the seller is a Second/ Third hand owner, then he would have to give you:-
(a) 1st SPA made by 1st owner with developer;
(b) 2nd SPA made between 1st owner and seller, (if 2nd hand); and
(c) 3rd SPA between 2nd owner and 3rd owner seller, (if 3rd hand).
as proof that the seller is the owner of the house/apartment.
6. Did the seller take a loan to buy the property?
For most cases, the answer is "yes". In such a case, you should get the seller to provide you with the bank's statement of how much he still owes the bank (redemption statement). With the redemption statement, you would know how much money you can release to the seller and how much is to be paid to his bank to obtain a discharge of the property from the bank.
2. Information relevant to apartment
1) Maintenance and other charges that need to be paid to developer/management committee. You should check that seller is up to date with his payments and there are no arrears due to developer/management committee.
2) If the apartment has no strata title, the purchaser must notify the Developer of the assignment after the completion of the sale.
3. Housing Schemes that are developed by Statutory bodies e.g. Penang Development Corporation (PDC), Perda, PKNS, etc
1) The SPA of such schemes may have restriction on the buyer selling the property i.e. it could not be sold within a stipulated period or without the consent of the government.
2) The title to the property may have restrictions. (the restrictions could be read from the title or search of the title) e.g. property cannot be transferred or charged without State consent.
3) The consent application may take a few months to be approved.
4. Documents you need to sign
1) Sale & Purchase Agreement;
2) CKHT form (form required to be submitted by Vendor and Purchaser to Inland Revenue Department) (now exempted)
3) Stamp Duty form;
4) Transfer form 14A. (If title is issued);
5) Deed of Assignment (if title is not issued).
5. The process involved in getting you registered as the owner of the property (in cases where title is issued)
1) Both seller and buyer sign transfer form 14A.
2) Lawyer sends transfer form to Stamp Office for adjudication to ascertain how much stamp duty is to be paid.
3) Stamp Office then stamps 'transfer form' for a nominal value of RM10.00 and returns transfer form to lawyer.
4) Stamp Office then informs Valuation Department of transaction. Valuation Department then values property and informs Stamp Office of valuation.
5) Stamp Office then issues PDS form to the lawyer. Buyer is normally given three (3) to four (4) weeks to pay stamp duty failing which, a penalty would be imposed.
6) Lawyer collects stamp duty from purchaser and proceeds to stamp transfer form. It may take about a week for the Stamp Office to return the lawyer the duly endorsed form. After stamping transfer form, lawyer presents the transfer form to the Land Registry/Office for registration. On presentation, you would be the registered owner of the property. However it may take several months (depending on which Land Office) before the physical title is returned by the Land Registry/Office. With the computerization process recently implemented in all Land Offices/ Registries in the country, the process is expected to be shortened.
If you obtain a loan from a bank to buy the property, the title would be sent to the bank. You should get a photocopy of the title from the lawyer for your record.
6. How is stamp duty calculated?
For the transfer/assignment (if no individual title is issued), based on the adjudicated value by the Stamp Office:
Amount charge (RM)
Percentage
Duty (RM)
On the First
100,000.00
1%
1,000.00
On the Following
400,000.00
2%
8,000.00
More than
500,000.00
3%
For Charge
Stamp duty on a Charge is RM5.00 per RM1,000/- or part thereof of the loan amount e.g. Loan of RM100,000/-, stamp duty is RM 500/- on the original. The stamp duty per copy of the document is RM10/-.
The assessed value is the value assessed by the Valuation Office based on the purchase price or the market value of the property, whichever is higher.
7. Appointment of Lawyers
1. You have the right to appoint a lawyer of your choice to act for you in any transaction whether it is a purchase from a developer or an individual. After all, legal fees etc, are borne by you. You should ascertain that:-
(a) he is a lawyer;
(b) that he has a valid practising certificate for the current year.
Verification of the above can be done with the Bar Council.
Each party to the transaction is advised to retain separate lawyers to protect their respective interests.
A lawyer can:
(a) advise, prepare and /or vet documents such as SPA, deed of assignment, deed of reassignment, deed of mutual covenants, deed of reassignment and loan document. However, the SPA for purchases of residential properties from a developer is a standard form agreement fixed by law;
(b) conduct land, bankruptcy/insolvency and company searches to ensure that there are no surprises, such as a different registered owner, encumbrances (charges, caveats), conditions or restrictions on the title (important for a buyer), or that a party is bankrupt/insolvent;
(c) if there is an individual title, to enter a private caveat to freeze all dealings in the property until it is transferred to the buyer;
(d) send documents/instruments to the Stamp Office for adjudication and arrange for their stamping;
(e) act as stakeholder, to hold all money paid, retain 5% of the purchase price for the purpose of Real Property Gains Tax; and/or to hold the balance of the purchase price;
(f) prepare and witness the execution of statutory forms;
(g) for a sub-sale where the individual title has not been issued, get the consent of the developer to the sale of the property to the new buyer and to undertake the registration of the property in the name of the new buyer. The lawyer should also get an undertaking from the developer not to further encumber the property, and for a development project with a master title, a letter of disclaimer from the chargee of the master title confirming no right or interest in the individual property;
(h) if the buyer takes a loan, get a letter of undertaking from the lender. The undertaking will include an undertaking that it will not foreclose the property if the loan, interest, etc has been repaid/paid; and
(i) present the transfer (Form 14A) and if applicable, the charge (Form 16A) for registration at the land office.
Can a lawyer act for the seller, buyer and the buyer's lender?
A lawyer may only act for one party in one transaction, but may witness the execution of any documents/instruments by any party. A sale and purchase is one transaction and a loan is another separate transaction. Therefore a lawyer can act for a seller or buyer, and also a lender or borrower. However, the solicitor concerned should have regard to any possible conflict of interest situation.
Lawyers are bound by the Solicitors' Remuneration Order 1991 (SRO) and there are scale fees for all conveyancing transactions and secured banking transactions done by a lawyer.
Lawyers are not allowed to give any discount. If any lawyer gives a discount on the scale fees, he could face disciplinary action.
There are fixed scales for lawyers' fees if you, as a seller or buyer, engage a lawyer. (stated herein is for fees only and does not include disbursements).
8. Lawyers' Fees
Click here for the scale of professional fees chargeable by lawyers.
9. House Seller's Guide
Documents/ information you must provide buyer/buyer's solicitors
(a) Copies of your previous Sale & Purchase Agreement and Loan Agreement/Title.
(b) Current year quit rent receipt.
(c) Current year assessment receipt.
(d) Redemption Statement from your bank (if you have charged your house to the bank).
(e) Letter of Undertaking to purchaser's bank to refund purchaser's bank loan released to you in the event the transfer/deed of assignment signed by you in favour of purchaser cannot be registered/is defective.
(f) Income Tax file reference number.
10. Utility deposits
Make sure you make arrangements with purchaser to obtain refund of the remaining deposits i.e. water, electricity, telephone etc.
11. For Apartments
Make sure you make arrangements to obtain the refund of deposits which you have paid the developer. You would be required to provide the necessary original receipts to obtain the refund.
12. Notification of Change of Ownership of House/Apartment to Local Authority i.e. Majlis Perbandaran.
You or your lawyer must notify the Local Authority of any change in the ownership of any house/apartment so that its assessment record could be updated. It is an offence if you fail to notify the relevant authority.
13. Receipt of Balance Purchase Price
Generally, there would be a short time lapse between the payment of the balance purchase price by the purchaser to your lawyer and the date when you receive the balance purchase price from your lawyer depending on the completion of documentation. Please seek clarification from your lawyer.
1. Does it have a separate title?
2. Take a photocopy of the title.
3. Get a photocopy of :-
(a) current quit rent receipt;
(b) current assessment receipt.
4. Make sure you deal with owner of house or his duly authorised agent. (such authority should be in writing). Any other person will not be able to make any binding commitment to you.
5.1. If the house/apartment does not have any title, then get evidence of the seller's ownership i.e. a copy of the Sale & Purchase Agreement (SPA) made by the seller with the developer when he purchased the house/apartment
5.2. If the seller is a Second/ Third hand owner, then he would have to give you:-
(a) 1st SPA made by 1st owner with developer;
(b) 2nd SPA made between 1st owner and seller, (if 2nd hand); and
(c) 3rd SPA between 2nd owner and 3rd owner seller, (if 3rd hand).
as proof that the seller is the owner of the house/apartment.
6. Did the seller take a loan to buy the property?
For most cases, the answer is "yes". In such a case, you should get the seller to provide you with the bank's statement of how much he still owes the bank (redemption statement). With the redemption statement, you would know how much money you can release to the seller and how much is to be paid to his bank to obtain a discharge of the property from the bank.
2. Information relevant to apartment
1) Maintenance and other charges that need to be paid to developer/management committee. You should check that seller is up to date with his payments and there are no arrears due to developer/management committee.
2) If the apartment has no strata title, the purchaser must notify the Developer of the assignment after the completion of the sale.
3. Housing Schemes that are developed by Statutory bodies e.g. Penang Development Corporation (PDC), Perda, PKNS, etc
1) The SPA of such schemes may have restriction on the buyer selling the property i.e. it could not be sold within a stipulated period or without the consent of the government.
2) The title to the property may have restrictions. (the restrictions could be read from the title or search of the title) e.g. property cannot be transferred or charged without State consent.
3) The consent application may take a few months to be approved.
4. Documents you need to sign
1) Sale & Purchase Agreement;
2) CKHT form (form required to be submitted by Vendor and Purchaser to Inland Revenue Department) (now exempted)
3) Stamp Duty form;
4) Transfer form 14A. (If title is issued);
5) Deed of Assignment (if title is not issued).
5. The process involved in getting you registered as the owner of the property (in cases where title is issued)
1) Both seller and buyer sign transfer form 14A.
2) Lawyer sends transfer form to Stamp Office for adjudication to ascertain how much stamp duty is to be paid.
3) Stamp Office then stamps 'transfer form' for a nominal value of RM10.00 and returns transfer form to lawyer.
4) Stamp Office then informs Valuation Department of transaction. Valuation Department then values property and informs Stamp Office of valuation.
5) Stamp Office then issues PDS form to the lawyer. Buyer is normally given three (3) to four (4) weeks to pay stamp duty failing which, a penalty would be imposed.
6) Lawyer collects stamp duty from purchaser and proceeds to stamp transfer form. It may take about a week for the Stamp Office to return the lawyer the duly endorsed form. After stamping transfer form, lawyer presents the transfer form to the Land Registry/Office for registration. On presentation, you would be the registered owner of the property. However it may take several months (depending on which Land Office) before the physical title is returned by the Land Registry/Office. With the computerization process recently implemented in all Land Offices/ Registries in the country, the process is expected to be shortened.
If you obtain a loan from a bank to buy the property, the title would be sent to the bank. You should get a photocopy of the title from the lawyer for your record.
6. How is stamp duty calculated?
For the transfer/assignment (if no individual title is issued), based on the adjudicated value by the Stamp Office:
Amount charge (RM)
Percentage
Duty (RM)
On the First
100,000.00
1%
1,000.00
On the Following
400,000.00
2%
8,000.00
More than
500,000.00
3%
For Charge
Stamp duty on a Charge is RM5.00 per RM1,000/- or part thereof of the loan amount e.g. Loan of RM100,000/-, stamp duty is RM 500/- on the original. The stamp duty per copy of the document is RM10/-.
The assessed value is the value assessed by the Valuation Office based on the purchase price or the market value of the property, whichever is higher.
7. Appointment of Lawyers
1. You have the right to appoint a lawyer of your choice to act for you in any transaction whether it is a purchase from a developer or an individual. After all, legal fees etc, are borne by you. You should ascertain that:-
(a) he is a lawyer;
(b) that he has a valid practising certificate for the current year.
Verification of the above can be done with the Bar Council.
Each party to the transaction is advised to retain separate lawyers to protect their respective interests.
A lawyer can:
(a) advise, prepare and /or vet documents such as SPA, deed of assignment, deed of reassignment, deed of mutual covenants, deed of reassignment and loan document. However, the SPA for purchases of residential properties from a developer is a standard form agreement fixed by law;
(b) conduct land, bankruptcy/insolvency and company searches to ensure that there are no surprises, such as a different registered owner, encumbrances (charges, caveats), conditions or restrictions on the title (important for a buyer), or that a party is bankrupt/insolvent;
(c) if there is an individual title, to enter a private caveat to freeze all dealings in the property until it is transferred to the buyer;
(d) send documents/instruments to the Stamp Office for adjudication and arrange for their stamping;
(e) act as stakeholder, to hold all money paid, retain 5% of the purchase price for the purpose of Real Property Gains Tax; and/or to hold the balance of the purchase price;
(f) prepare and witness the execution of statutory forms;
(g) for a sub-sale where the individual title has not been issued, get the consent of the developer to the sale of the property to the new buyer and to undertake the registration of the property in the name of the new buyer. The lawyer should also get an undertaking from the developer not to further encumber the property, and for a development project with a master title, a letter of disclaimer from the chargee of the master title confirming no right or interest in the individual property;
(h) if the buyer takes a loan, get a letter of undertaking from the lender. The undertaking will include an undertaking that it will not foreclose the property if the loan, interest, etc has been repaid/paid; and
(i) present the transfer (Form 14A) and if applicable, the charge (Form 16A) for registration at the land office.
Can a lawyer act for the seller, buyer and the buyer's lender?
A lawyer may only act for one party in one transaction, but may witness the execution of any documents/instruments by any party. A sale and purchase is one transaction and a loan is another separate transaction. Therefore a lawyer can act for a seller or buyer, and also a lender or borrower. However, the solicitor concerned should have regard to any possible conflict of interest situation.
Lawyers are bound by the Solicitors' Remuneration Order 1991 (SRO) and there are scale fees for all conveyancing transactions and secured banking transactions done by a lawyer.
Lawyers are not allowed to give any discount. If any lawyer gives a discount on the scale fees, he could face disciplinary action.
There are fixed scales for lawyers' fees if you, as a seller or buyer, engage a lawyer. (stated herein is for fees only and does not include disbursements).
8. Lawyers' Fees
Click here for the scale of professional fees chargeable by lawyers.
9. House Seller's Guide
Documents/ information you must provide buyer/buyer's solicitors
(a) Copies of your previous Sale & Purchase Agreement and Loan Agreement/Title.
(b) Current year quit rent receipt.
(c) Current year assessment receipt.
(d) Redemption Statement from your bank (if you have charged your house to the bank).
(e) Letter of Undertaking to purchaser's bank to refund purchaser's bank loan released to you in the event the transfer/deed of assignment signed by you in favour of purchaser cannot be registered/is defective.
(f) Income Tax file reference number.
10. Utility deposits
Make sure you make arrangements with purchaser to obtain refund of the remaining deposits i.e. water, electricity, telephone etc.
11. For Apartments
Make sure you make arrangements to obtain the refund of deposits which you have paid the developer. You would be required to provide the necessary original receipts to obtain the refund.
12. Notification of Change of Ownership of House/Apartment to Local Authority i.e. Majlis Perbandaran.
You or your lawyer must notify the Local Authority of any change in the ownership of any house/apartment so that its assessment record could be updated. It is an offence if you fail to notify the relevant authority.
13. Receipt of Balance Purchase Price
Generally, there would be a short time lapse between the payment of the balance purchase price by the purchaser to your lawyer and the date when you receive the balance purchase price from your lawyer depending on the completion of documentation. Please seek clarification from your lawyer.
Original Source: click here
290 comments:
«Oldest ‹Older 201 – 290 of 290Kepada Sufi,
1. En. Sufi boleh jual rumah tersebut.
2. Seelok-eloknya lantik peguam apabila dah confirm ada pembelinya.
3. Jika pembeli betul-betul berminat hendak membeli, mintalah pembayaran wang cengkeram, selalunya antara 2 hingga 3 peratus daripada harga jual beli. Buatlah dokumen ringkas sebagai bukti penerimaan wang cengkeram tersebut sementara pihak penjual dan pihak pembeli mendapatkan peguam untuk urusan seterusnya.
Terima kasih.
Asslamualaikum....
En termizi
terima kasih atas jawapan yang terdahulu.
1.Berkait soalan terdahulu , bermaksud saya boleh mendapatkan dahulu wang cengkeram sebelum melantik peguam?
2. apa berlaku pada wang cengkeram jika pembeli membatalkan niat membeli rumah?
atas sebab
a) pinjaman tak diluluskan
b) kene buang kerja
c) meninggal
d) berpindah/berhijrah
Terima kasih atas kesudian meleraikan kemusykilan saya.
Sufi
En. Sufi,
1. Kalau memang En. Sufi pemilik rumah, bolehlah ambil wang cengkeram bagi maksud nak jual rumah sendiri. Bukannya nak jual rumah orang lain, dan bukannya saja-saja nak tipu orang.
2. Selalunya wang cengkeram akan dikira hangus jika pembeli tak jadi beli atas sebab-sebab yang dinyatakan dalam soalan atau atas sebab-sebab lain yang tak dinyatakan dalam soalan. Tapi, kalau En. Sufi yang saja-saja tak jadi jual, En. Sufi kena refund wang cengkeram sebagai mana yang diterima dan kena tambah lagi sekali ganda sebagai pampasan kepada bakal pembeli sebab nampak macam penjual saja main-main aje...
Salam Encik Termizi,
Terima kasih atas tips yang dikongsi. Sangat berguna untuk saya yang memang tak tahu prosedur utk jual beli rumah. Saya dalam proses utk menjual sebuah apartment yang berstatus leasehold. Masih ada hutang dengan bank. Dan Bumi Lot. Boleh terangkan apa yang patut saya lakukan sekiranya ada pembeli yang berminat utk membeli rumah saya? Dan ada masalah ke kalau jual kepada Non Bumi?
Assalamualaikum....
en termizi...
terima kasih atas jawapan yg terdahulu...
soalan saya..
1. dokumen ringkas utk penerimaan wang deposit yg en. tarmizi nyakan dlm soalan terdahulu...
a) bolehkan saya masukkan tempoh utk pembeli melaksanakan urusan spt mencari peguam dan pinjaman?
b) jika ya , berapa lamakah tempoh yg munasabah?
c) apa yang boleh saya buat jika pembeli melanggar tempoh yg diberikan?
d) sebelum menerima deposit mestikah saya serahkan salinan quit rent recpt, assemnt recpt, SPA , Loan Agreement dan ic kepada bakal pembeli?
Terima kasih sudi meleraikan kemusykilan saya....
Sufi
Kepada mamaeesya,
Sekiranya ada pembeli yg berminat, anda blh minta pembeli tersebut membayar wang cengkeram. Dah panjang lebar saya explain pasal wang cengkeram ttg soalan-soalan dari En Sufi sblm ini.
Kalau bumi lot nak jual pada non bumi, mmg ada masalah kebenaran pindahmilik. Kalau dah ada strata title, susahlah sikit, lepas reject, kna buat rayuan yg munasabah.
Kalau masih di bawah master title, senang sikit sebab lebih mudah dapatkan endorsement dari pemaju berbanding consent dari land office.
En Sufi,
a) tempoh untuk pembeli cari peguam, sediakan perjanjian jual beli, & bayar baki deposit selalunya dalam masa 14 hari bekerja selepas wang cengkeram dibayar. Tempoh utk cari loan dan bayar baki 90% harga jual beli akan dimasukkan dalam perjanjian jual beli yg akan dibuat oleh peguam, bukan dlm dokumen penerimaan wang cengkeram.
b) soalan ini sudah terjawab dlm perenggan (a) di atas.
c) lepas tamat tempoh, wang cengkeram dikira hangus & En Sufi boleh jual pada orang lain pulak.
d) tidak perlu serahkan dokumen pada bakal pembeli. Memadai untuk tunjuk sahaja yg original sebagai bukti anda pemilik sebenar & rumah tersebut tiada masalah untuk dijual. Lps bayar wang cengkeram barulah bagi salinan dokumen utk tindakan pembeli & lawyer pembeli. Kalau serah awal-awal, nanti dibimbangi bakal pembeli tak jadi beli, bahkan lepas tu dia pulak jadi ejen tak berlesen tukang promote utk jual rumah En Sufi. Kalau En Sufi mmg tak kisah, & sedia bayar upah dia, terpulanglah...
Assalamualaikum;-
En Termizi
trima kasih ats penerangan diatas...
saya sudah tersilap langkah nampaknya...
1) saya telah serahkan salinan dokumen spt yg disebutkan sebelum ini kepada bakal pembeli pada 05.12.2012
2) sehingga kini bakal pembeli gagal membayar wang cengkeram
3) apa yg saya difahamkan, wang cengkeram antara 2 - 3% shj,
jika kedua-dua pihak setuju utk 10% adakah ia menjadi kesalahan?
3) saya telah mengambil keputusan utk tidak menjual rumah saya kepada nya kerana saya telah hilang keprcayaan terhadap bakal pembeli
4) saya telah memintanya memulangkan dokumen2 tersebut
apakah tindakan saya ini betul?
Terima kasih sudi ringankan kemelut saya ini....
Sufi
assalamualaikum
pembetulan tarikh....05.12.2011
terima kasih
sufi
En. Sufi,
Kalau pembeli nak bayar direct kepada penjual sebanyak 10%, tidaklah ia menjadi kesalahan. Bahkan kalau nak bayar 100% pun tak jadi kesalahan.
En. Sufi nak bagi dokumen pun tak salah. Tak bagi dokumen pun tak salah.
Apa yang saya terangkan ialah tentang standard jual beli supaya kepentingan kedua-dua pihak terjaga dan transaction berjalan secara adil.
Terima kasih.
Assalamualaikum
En Termizi,
Terima kasih sudi layan soalan2 saya
Alhamdulilah saya sangat faham dan jelas dengan penerangan2 En Termizi setakat ini.
hanya Allah yang dapat membalas jasa baik En termizi.
sekian.
salam....
mohon bantuan...
sy behasrat nak beli rumah kos rendah..tapi sy x taw prosedur unt beli rumah...
1.dokumen ape yang perlu sy sediakan?
2.sy perlu apply loan dulu atau berjumpa dengan pihak peguan dulu
3.masa nak apply loan rumah,dokumen apa yang perlu sy sediakan...
tanks
EN Tarmizi,
Saya nk bertanya..saya telah menjual condominium saya di setapak dan memgunakan lawyer pembeli.perjanjian jual beli saya adalah pada januari 2011 dan kini telah masuk januari 2012..setahun..tp belum selesai..surat consent saya telah dikeluarkn oleh pejabat tanah pada 29 september 2011..dan sekarang januari.maknanya saya dh menunggu 4 bln..jdi sekiranya selepas 4 bulan saya belun menerima bayaran penuh dari pembeli..apakah tindakan tindakan yang boleh saya ambil..? terima kasih atas penjelasan tuan nanti
Salam en tarmizi,
Saya dalam urusan menjual rumah tetapi masalah saya ialah saya belum mempunyai geran hak milik, hanya hak milik sementara di bawah Nama pemaju. Saya telah menandatangani MOT dan bayaran telah dibuat Kira Kira setahun yang lalu. Saya telah banyak Kali membuat follow up dengan pemaju Dan lawyer tetapi jawapan amat mengecewakan dimana kedua dua pihak saling menunding satu sama lain Dan masalah saya belum selesai setelah sekian lama. Apa yang perlu saya lakukan.
Saya juga kurang faham siapakah yang Akan isukan surat pemilikan ini. Dan saya juga kurang faham kerana Ada dua pihak lawyer, satu ialah lawyer dimana saya tandatangani MOT Dan satu lagi ialah lawyer pemaju yg uruskan Hal jual beli dengan bank.
Kepada atashie,
1. Dokumen yang diperlukan untuk beli rumah kos rendah (sebagai contoh, rumah kos rendah di Selangor) adalah seperti berikut:
Dokumen-dokumen yang diperlukan daripada PENJUAL:
1. Salinan Kad Pengenalan
2. Salinan Perjanjian Jual Beli antara Pemaju & Penjual
Dokumen-dokumen yang diperlukan daripada PEMBELI:
1. Salinan Kad Pengenalan
2. Salinan Surat Beranak Anak
3. Salinan Surat Nikah / Surat Pengesahan Bujang dari Majikan jika belum berkahwin
4. Salinan Pengesahan Pendapatan / Penyata Gaji (suami dan isteri)
5. Salinan Penyata KWSP
6. Surat Akuan Bersumpah jika bekerja sendiri / isteri tidak bekerja
Dokumen-dokumen yang perlu disediakan oleh PEGUAM:
1. Cover letter surat permohonan pindahmilik
2. Borang pindahmilik yang siap diisi, ditandatangani, & affirm oleh Pesuruhjaya Sumpah
3. Borang Pendaftaran Permohonan Rumah Kos Rendah (SPP01) siap diisi, dan ditandatangani oleh Pembeli dan Majikan
4. Salinan Yang Diakui Sah Hakmilik
5. Resit Cukai Tanah terkini
6. Surat kebenaran daripada Pemegang Kuasa Wakil (Bank Penjual)
2. Nak apply loan dulu pun tak pe, nak jumpa peguam dulu pun tak pe. Baik jumpa peguam dulu.
3. Dokumen untuk apply loan rumah antaranya ialah:
i. Slip gaji terkini 3 bulan;
ii. Borang EA terkini;
iii. Statement EPF terkini;
iv. Bank statement terkini; dan
v. Apa-apa yang diperlukan bagi menyokong bahawa anda ada duit dan mampu bayar loan.
Kepada yang jual condominium di Setapak,
Lepas 4 bulan setelah dapat consent tapi masih tak dapat bayaran penuh dari pembeli, kena tengok apa masalahnya dulu.
Kalau bank sebelah penjual tak bagi lagi redemption statement, tak boleh salahkan pembeli.
Atau kalau pembeli dah bayar tebus hutang tapi bank penjual tak bagi lagi dokumen security, tak boleh salahkan pembeli jugak.
Kalau confirm tak ada apa-apa salah pun di sudut penjual, kena tengok lah pulak perjanjian jual beli tu. Berapa lama masa untuk pembeli selesaikan baki harga jual beli.
Nak buat apa kalau dah terlebih masa pun selalunya ada dalam perjanjian jual beli tu.
Saya tak baca perjanjian jual beli saudara, saya no comment. Saudara sign perjanjian jual beli, saudara patut tahu.
Kalau tak tahu jugak, tanyalah loyar saudara. Fullstop.
Kepada Faizal,
Apa yang saya faham sekarang ialah, saudara nak jual rumah tapi urusan perfection of transfer and charge bagi urusan antara anda dan pemaju dan bank belum siap.
Jadi, lawyer pertama dalam proses buat perfection of transfer and charge lah dulu.
Kalau lawyer MOT lain, lawyer charge pula lain, dah ada dua lawyer kat situ.
Kalau lawyer s&p yang baru ada lawyer yang lain antara penjual dan pembeli, dah ada dua lawyer lain lagi.
Campur semua dah jadi empat lawyer. Kalau pembeli baru buat loan dan bank ambik lawyer lain, tambah lagilah lawyer, iaitu lawyer untuk bank.
Saya tak boleh jawab soalan En. Faizal sebab saya sendiri tak diberitahu apa masalahnya. Kalau sekadar menuding jari, cuba fahamlah mana sangkutnya baru saya boleh tolong jawab kenapa dan mengapa jadi macam tu.
Lagipun dah banyak sangat lawyer tu, tanya ajelah mereka semua tu.....he...he...he...
salam en termizi..sy ada pertayaan.
1. Apakah tujuan sebenar peguam perlu menyerahkan "request letter of undertaking" kepada pemaju perumahan setelah pembeli menandatangani perjanjian pinjaman? apakah maksud request letter of undertaking dalam situasi tersebut?
2. Apakah tujuan bank menyerahkan "letter of Undertaking" kepada pemaju setelah pemaju menyerahkan "letter of Undertaking" bersama2 lou fotmat, developer license, car policy, hda confirmation dan cukai tanah for the current year? boleh terangkan situasi tersebut kerana ia berkaitan dgn solan no 1 yg saya ajukan sebentar tadi?
Salam En Termizi..
soalan saye sebenarnya sedikit sebanyak sudah terjawab dengan soalan yg telah ditanye oleh en sufi di atas .. tapi saye hendak tanye juga ..
saya dlm proses menjual rumah dan segale dokumen telah disediakan .. proses jual beli ini adalah sejak dari bulan julai 2011 dan sampai sekarang pembeli masih gagal mendapatkan loan .. tapi pembeli masih memujuk kami untuk menunggu sehingga loan mereka diluluskan .. salah kah sekiranya saya sebg penjual rumah meminta bayaran 10% deposit kepada mereka tanpa campurtangan peguam..
Nurul
Kepada En. Nizam,
1. Peguam bagi pihak bank perlu mendapatkan akujanji daripada pemaju setelah pembeli dan/atau peminjam menandatangani perjanjian pinjaman antara lain untuk mengesahkan kepada pemaju bahawa pinjaman pembeli sudah pun diluluskan dan bank sudah bersetuju untuk release loan tersebut kepada pemaju dengan syarat pemaju mengesahkan beberapa perkara kepada pihak bank dan mengeluarkan akujanji kepada pihak bank. Apa yang bank nak tahu dari pemaju dan apa yang pihak bank mahu pemaju akujanji boleh saudara baca dalam surat peguam kepada pemaju yang dikarbon kopy kepada saudara.
2. Sebagai balasan kepada persetujuan pemaju memberi akujanji kepada bank, jadi bank pulaklah yang memberi akujanji kepada pemaju. Ini pun saudara boleh baca dalam salinan yang sepatutnya saudara dapat daripada lawyer yang menguruskan perjanjian pinjaman saudara.
Kepada Nurul,
Memang tidak salah penjual meminta bayaran 10% deposit. Memang tidak salah kalau pembeli pun tak nak bayar.
Apa yang penting ialah persetujuan antara dua pihak. Kalau dua-dua setuju, apa dan berapa pun tak salah la...
salam en Termizi..
2. mengikut prosedur pembelian hartanah (landed)under construction with title dari pemaju perumahan, pembeli dikehendaki membayar stamp duty untuk pindah milik kepada peguam spa. Apakah proses yang akan dilakukan oleh pihak peguam selepas menerima pembayaran stamp duty for mot dari pembeli? boleh story skit x secara detail? pihak mana yg terlibat dlm proses tersebut? Apakah document yang diperlukan?
2. Adakah Perngertian maksud "Adjudication of mot" mempunyai hubungkait dgn soalan yang pertama? harap cik termizi boleh jelaskan..
En. Nizam,
Soalan yang pertama dan kedua adalah saling berkaitan. Jadi, elok saya rangkumkan kedua-duanya.
Untuk mendaftarkan pindahmilik bagi sesuatu hartanah, pemberi pindahmilik (penjual) dan penerima pindahmilik (pembeli) hendaklah menandatangani Borang Pindahmilik seperti yang dikehendaki oleh National Land Code, iaitu Borang 14A bersaiz A3 yang dicetak secara double sided dan dilipat dibahagian tengahnya (berlainan bagi hartanah di Sarawak yang menggunakan Sarawak Land Code).
Borang 14A (Memorandum of Transfer-MOT) ini pula setelah ditandatangani oleh pihak-pihak, hendaklah pula dimatikan setem ke atasnya. Proses untuk mematikan setem ini dinamakan adjudikasi dengan cara mengisi Borang PDS 15 yang disediakan oleh Unit Duti Setem LHDN dan menyertakan salinan MOT, IC Penjual & Pembeli, Perjanjian Jual Beli.
Setelah unit duti setem menerima adjudikasi, mereka akan menghantar maklumat kepada Jabatan Penilaian bagi menilai hartanah yang terlibat dalam pindahmilik tersebut.
Jabatan Penilaian akan menghantar laporan penilaian kepada pejabat duti setem dan pejabat duti setem akan membuat pengiraan duti setem berdasarkan harga jual beli atau harga semasa di pasaran mengikut mana yang lebih tinggi.
Cara pengiraan duti setem ada dinyatakan dalam artikel di atas. Tak reti jugak nak kira, boleh klik link calculation of stamp duty dalam ruangan calculator di bahagian kanan blog ini yang akan menghubungkan anda ke web iproperty.com. Terima kasih kepada iproperty kerana banyak membantu.
Setelah pengiraan dibuat, Pejabat Duti Setem akan menghantar Notis Taksiran kepada Peguam dan peguam perlu membuat bayaran bagi pihak penerima pindahmilik dalam masa sebulan daripada tarikh notis taksiran dikeluarkan. Jika lambat, denda akan dikenakan.
Lepas bayaran dibuat, Pejabat Duti Setem akan buat pengesahan pembayaran.
Lepas tu baru boleh daftar pindahmilik di pejabat tanah yang berkaitan beserta geran original, salinan IC penjual & pembeli, resit cukai tanah & cukai pintu terkini.
Jika hartanah tak sampai RM50,000 pejabat tanah ada bidangkuasa untuk keluarkan Notis Taksiran dan buat pengesahan pembayaran.
Itulah secara ringkas tak ringkas, detail tak detail.
Salam en Termizi..
Saya ada persoalan di sini..
Situasi :-
Ahmad membeli sebuah rumah landed double storey terrace house di kajang dengan harga RM386,000. Beliau berjaya mendapatkan loan RM308,800.
Spa stamping = 17/1/2012
1st 10% upon signing invoice yang perlu di bayar kepada developer
= RM38600 bertarikh 17/1/2012 dan diberi masa 60 hari dari tarikh snp stamping untuk Ahmad jelaskan kepada developer.
Stage 2 = RM38600 lagi perlu dijelaskan dlm pemeringkatan kerja stage 2(portion buyer)
Di dalam kes ini Ahmad telah menjelaskan kos guaman dan stamp duty dari awal lagi. Mengikut kefahaman sy peguam akan adjudicate mot setelah mendapat pengesahan dari developer di mana pembeli telah membayar full amount differential sum (1st 10% + stage 2) kepada pihak developer.
ahmad bayar 1st 10% = 21/2/2012
dan lagi RM38600 mengikut staged (stage2). Peguam adjudicate mot 25/1/2012. Mengikut jangkaan, pemeringkatan kerja utk stage 2 akan siap selepas 60 hari dari tarikh snp dan barulah developer akan terima achitect cert, untuk claim. Nak di jadikan cite disbbkan masalah teknikal contractor hanya dpt siap kan stage 2 dan developer terima architect cert pada 28/3/2012. dan ahmad menjelaskan amount RM38600 pada 3/4/2012
Soalannya adakah pembeli akan dikenakan penalti disbbkn tempoh mot yang dah di adjudicate melebihi dari 3 bulan?
Apakah jalan penyelesaian di antara pembeli, pemaju dan juga peguam dlm menangani kes ini sekiranya pembeli dikenakan penalti agar perkara sebegini tak berulang lagi?
Adakah pembeli harus membayar penuh wang beza kepada developer atau pun pihak peguam perlu menunggu pengesahan dari pemaju yang menyatakan pihak pembeli sudah membayar full amount wang beza dan barulah adjudicate for mot? Dlm kes ini kebiasaannya seringkali berlaku di mana 1 pihak menyalahkan pihak yang lain sehingga menyebabkan pembeli di kenakan penalti disbbkan mot yang diadjudicate melebihi dari 3 bulan?
* Harap En Termizai ada kelapangan utk menjwb soalan sy ini walaupun ianya agak memeningkan sy seniri.:)
En. Nizam,
Saya minta maaf. Saya sebenarnya masih kurang faham.
Dalam fakta yang diberi, "Developer terima architect cert pada 28/3/2012. dan ahmad menjelaskan amount RM38600 pada 3/4/2012".
Hari ni baru 1/3/2012. Belum 28/3/2012 dan belum 3/4/2012. Macamana fakta kes tentang perkara akan datang?
Penalti mot pula bukan kerana adjudicate lebih 3 bulan. MOT dikenakan penalti bagi pendaftaran kerana tarikh MOT ditandatangani lebih 3 bulan. Bukan dari tarikh adjudicate, tapi tarikh ditandatangani. Tarikh ditandatangani tak semestinya tarikh adjudikasi.
Selalunya MOT ditandatangani tanpa diletakkan tarikh supaya pembeli tidak dikenakan denda. Dalam contoh soalan yang diberi saya tak nampak pula mana yang dikatakan lebih 3 bulan tu sebab antara 25/1/2012 hingga 3/4/2012 sekalipun, belum cukup 3 bulan.
Saya rasa ini dah cukup. Nanti tak pasal-pasal, saya pulak yang pening....:).
Salam En Termizi..
"Hari ni baru 1/3/2012. Belum 28/3/2012 dan belum 3/4/2012. Macamana fakta kes tentang perkara akan datang?"
Penerangan di atas cuma contoh situasi saja..belum berlaku lagi..maaf sbb mendatangkn kesulitan :)
"Selalunya MOT ditandatangani tanpa diletakkan tarikh supaya pembeli tidak dikenakan denda. Dalam contoh soalan yang diberi saya tak nampak pula mana yang dikatakan lebih 3 bulan tu sebab antara 25/1/2012 hingga 3/4/2012 sekalipun, belum cukup 3 bulan"
Ini pun kesilapan sy sebenarnya..sepatutnya 3/5/2012. maafkan sy sekali lagi..
Salam En. Nizam,
Apa yang saya faham sekarang ialah mungkin pihak peguam menyalahkan pembeli kerana lambat membayar wang beza menyebabkan pengesahan tentang pembayaran wang beza lambat dibuat oleh pemaju dan lambatlah peguam nak buat pendaftaran MOT.
Pihak pembeli pula yang memang orang biasa yang tidak mengetahui tentang bila masa yang sesuai dia patut bayar differential sum tu. Tak tahu pula kalau lambat bayar akan ada kesan kena denda pada pendaftaran MOT. Kalau saya jadi pembeli pun, saya hanya akan bayar bila dapat 2nd progress report daripada pemaju.
Untuk mengelakkan perkara ini daripada berlaku, saya berpendapat, peguam sepatutnya jangan letakkan tarikh MOT terlalu awal dan jangan adjudicate MOT terlalu awal. Kecualilah dalam kes tiada wang beza yang mana pinjaman diluluskan 90% daripada harga jual beli.
Mungkin peguam ini adalah peguam panel pemaju dan buat kerja secara serentak dengan pembeli-pembeli lain yang dapat loan 90%. Jadi, dlm kes ini, diaorang tersalah adjudicate cepat-cepat walhal differential sum belum settle.
Kalau pembeli nak bayar differential sum awal-awal lagi pada pemaju pun sebenarnya tak ape jugak, walaupun belum dapat 2nd progress report. Tapi, peguam kenalah bagi tau awal-awal pada pembeli untuk buat macam tu supaya MOT tak kena denda.
Saya nasihatkan kepada pembeli supaya berbincang kembali dengan peguam MOT dan kalau boleh sepatutnya mereka tanggung denda lewat tu.
Kalau saya, saya akan potong gaji staf saya yang buat mistake tu untuk cover denda pendaftaran lewat MOT tu.
Harapnya dapat diselesaikan dengan cara baik.
Salam... saya telah membatalkan pembelian sebuah rumah 2nd hand 4 bulan lepas. Semasa pembatalan dibuat, S&P belum dimatikan stem dan saksi dipihak penjual belum ditandatangani. Peguam telah menyerahkan balik duit deposit kepada saya(deposit-kos guaman).
Masalahnya sekarang, pihak peguam meminta balik duit deposit tersebut dari saya kerana pihak penjual membuat tuntutan ke atas deposit tersebut. Dari surat yang dihantar kepada saya, pihak peguam telah membuat bayaran tersebut kepada pihak penjual. tindakan akan diambil jika saya tidak menjelaskan amaun tersebut.
Adakah saya perlu bayar atau sebaliknya? minta pandangan....
Ada beberapa fakta yang saya tak faham:
1. Penjual dah sign S&P atau belum. Yang dinyatakan hanyalah tentang witness dipihak penjual dan belum dimatikan setem. Jadi, tak jelas; penjual itu sendiri dah sign ke belum?
2. Peguam serah balik duit deposit. Adakah bermaksud penjual belum ambil deposit. Kalau penjual belum ambil deposit, penjual belum sign lah. Itu yang saya faham. Macamana faktanya.
3. Peguam minta balik sebab penjual mintak. Memang confuse. Kalau penjual tak sign lagi, nak minta apa. Kalau dah sign, patutnya dah dapatlah duit. Memang fakta yang confuse.
4. Dari surat yang dihantar, peguam dah bayar. Peguam guna duit siapa pulak bayar pada penjual. Ini lagi confuse.
Sekarang siapa yang tuntut duit, penjual atau peguam?
Ceritkan fakta dengan terang.
Terima kasih.
Maaf kerana mengelirukan en.Termizi....
Untuk makluman, S&P ditandatangani dihadapan peguam tanpa kehadiran penjual dan duit deposit saya serahkan kepada peguam.Setelah saya tandatangan, barulah S&P itu dihantar kpd penjual untuk ditandatangan melalui wakil penjual. Setelah penjual tandatangan, S&P diserahkan balik kpd peguam tapi ruangan saksi penjual tidak ditandatangani.
Dalam masa itu saya minta peguam batalkan perjanjian tersebut lalu peguam menyerahkan balik deposit yg masih lagi dalam simpanannya.
Masalahnya timbul apabila penjual melalui peguamnya membuat tuntutan yg mengatakan saya telah melanggar perjanjian dan meminta balik deposit yang telah saya bayar. ini dimaklumkan oleh peguam saya. Saya menyatakan kpd peguam saya mana mungkin saya perlu bayar sebab perjanjian tersebut belum lagi dimatikan setem.
2 hari lepas, saya terima surat dari peguam saya menyatakan bahawa tuntutan itu sudah dibayar olehnya (syarikat guaman) dan meminta saya bayar balik dan tindakan akan diambil jika saya tidak menjelaskannya.
Sepatutnya masa penjual sign s&p, dia mengaku terima duit deposit. Kalau tak terima, kenapa pulak nak sign. Kecuali terma dlm s&p ada tulis ttg pembayaran deposit bukan semasa sign s&p.
Jadi, kalau lps tu dia minta deposit, pembeli tak jadi beli, tak payahlah bayar deposit. Dokumen menunjukkan bahawa penjual dah terima.
Walaupun hakikatnya pembayaran blm dibuat, penjual blh saman pembeli atas dasar breach of contract, tapi pembeli blh defence bahawa contract blm complete sebab consideration blm ada.
Yg saya masih tak faham, lawyer bayar pd penjual guna duit siapa? Sbb, yg saya faham sekarang, anda dah dpt balik duit anda.
Anda tak rugi apa-apa pun sekarang. Patutnya lawyer jgn release duit sebab anda withdraw dari contract sblm contract complete.
Isu ini melibatkan isu kontrak & utk faham ttg hal ini, anda kena faham elemen-elemen yg melengkapkan sesuatu kontrak iaitu; offer, acceptance, dan consideration.
Dlm kes anda, saya berpendapat, kontrak blm berlaku kerana anda tarik diri sblm wujudnya consideration.
Saya pohon maaf kalau saya silap. Berdasarkan fakta yg diberi, itulah pemahaman saya.
salam en. termizi,
saya nk buat pertanyaan....
suami saya berhasrat menjual rumah yang dibeli atas nama saya & suami....loan bank pun atas nama saya & suami...
menurut suami saya, proses menjual rumah tersebut akan diuruskan oleh ejen...
apa yg menjadi masalah sekarang ialah saya tidak setuju untuk menjual rumah tersebut....tetapi suami memaklumkan kepada saya yang dia telah mengambil deposit daripada pembeli....
soalan saya, jika benar suami telah mengambil deposit, kebiasaannya, adakah deposit tersebut akan terus dapat kepada suami saya atau dipegang oleh ejen terlebih dahulu?....ini adalah kerana saya tidak nampak duit atau cek yang diterima oleh suami saya....
lagi satu soalan saya, boleh ke suami mengambil deposit tersebut tanpa pengetahuan saya?....tidak ada apa2 dokumen ke yg perlu ditandatangani oleh saya sebagai tanda persetujuan?....dan jika suami benar2 telah mengambil deposit, boleh ke deposit tersebut dipulangkan?.....sebab saya minta dia pulangkan semula deposit yang dia telah ambil... tetapi dia kata kalau nak pulangkan kne bayar sekali ganda daripada deposit yang diterima tersebut....betul ke prosedurnya begitu?
harap en. tarmizi dpt menjelaskan sedikit tentang permasalahan ini....terima kasih
Apa yang saya faham sekarang ialah suami puan sudah menandatangani dokumen offer to purchase tanpa kebenaran dari puan sedangkan puan adalah pemilik bersama hartanah.
Puan boleh memberitahu ejen yang suami puan lantik bahawa puan tidak pernah bersetuju tentang penjualan hartanah tersebut. Ini bermaksud, ejen tersebut tiada kuasa untuk menerima pembayaran deposit kerana tidak mendapat kebenaran dari kesemua tuan rumah.
Duit deposit itu sepatutnya masih ada dalam akaun ejen dan ejen patut memulangkan kembali kepada pembeli tanpa apa-apa gantirugi.
Kalau ejen minta gantirugi, argue dengan ejen bahawa dokumen yang ditandatangani oleh suami puan adalah tidak sah sebab dokumen tersebut sepatutnya ditandangani juga oleh puan selaku pemilik bersama.
sallam encik Termizi,
saya ingin menual rumah condo (lease hold, strata title)
1. bilakah sy akn dpt duit lebihan dari pihak bank? setelah pihak land Office approve tukar hak milik atau setelah Loan pembeli approve?
En. JaNpirAtE,
Anda akan dapat duit lebihan setelah ditolak hutang bank setelah pihak land office sahkan tukar hak milik.
Salam En Termizi,
apa khabar?
Soalan saya,
Situasi :
1. Ada sebuah rumah yang S&P atas nama Abg saya yang masih under finance bank R.
2. Loan rumah tersebut atas joint name iaitu Abg saya dan saya.
Soalan :
Bolehkah saya refinance/beli rumah tersebut dengan bank C dan tukar hak milik rumah tersebut ke atas nama saya?Caranya?
Terima kasih atas maklumbalas.
En. rizman,
Saya khabar baik.
Jawapan saya,
Anda boleh beli rumah tersebut dengan bank C dan tukar hak milik rumah tersebut ke atas nama anda.
Caranya:
1. Buat perjanjian jual beli dari Anda dan Abang anda kepada anda.
2. Anda Apply loan dengan bank C.
3. Bank C akan bayar hutang Anda dan hutang Abang Anda dengan bank R.
4. Kalau ada lagi duit lebih, dapatlah kat Anda.
TQ.
salam en tarmizi
sy membeli rumah kos rendah dan sekarang PENJUAL sudah menandatangani borang form 14A dan gadaian form 16A..Sy pula dalam proses menunggu keputusan lembaga perumahan selangor..selalunya bile da sampai stage begini..berapa lamakan tempoh masa yang diambil untuk selesai..boleh x en tarmizi explain step by step..
Salam, kami tinggal dikawasan MBSA Sh Alam dan didalam proses jual rumah melalui ejen bertauliah secara lantikan hitam putih. Baru2 ini dah ada buyer berminat dn telah serahkan earnest deposit 3% dpd hrga rumah kpd ajen/syk hartanah tersebut. Kami cuma ditunjukkan cek tetapi tiada salinan cek dan telah menandatangai persetujuan menjual rumah(nama suami-isteri. Kami diberitahu bhw perlu ada CFO selain dpd dokumen yg kami ada utk proses SP selanjutnya sedangkan rumah tsbut telah kami diami bersama penghuni perumahan yang lain semenjak tahun 2004 dan sebilangan pemilik lain juga telapun menjual rumah mereka. Adakah kemungkinan akan berlaku tiada CFO. Jika demikian adakah akan terbatal proses SP selnjutnya? Saya diberitahu jika kami membatalkan sebelum sign SP saya perlu pulangkan earnest deposit 2x ganda iaitu 6% drpd harga rumah. Benarkah ada prosedur begini? Adakah sy perlu lantik lawyer utk proses penjualan selanjutnya? Harga jualan rumah saya ialah RM410K dan masih ada hutang dibank. Berapakah anggaran keseluruhan kos yg perlu sy tanggung termasuk kos lawyer saya sendiri dan apakah pecahan2 proses dn perbelanjaan terperinci yang akan saya lalui sehingga rumah selesai ditukar milik? Terima kasih
Cik iris,
Apa yang saya faham sekarang ialah rumah tersebut dah keluar strata title, sebab tu lah penjual sign 14A dan 16A. Tapi tak diberitahu sama ada dah buat pendaftaran pindahmilik dan gadaian atas nama penjual atau belum.
Rumah ni pulak rumah low cost yang memerlukan consent lembaga perumahan.
Bila dapat consent, kena dapatkan redemption statement.
Lepas tu advise bank untuk redeem.
Lepas dapat balik strata, dan bank dah sign 16N, kena buat presentation.
Lepas tu kena advise untuk balance purchase price.
Gitulah step by stepnya lebih kurang...
Kepada yang tak bernama,
Saya tak tahu apa itu CFO, kalau CF tu saya tau la.
CF dah tak perlu bila dah ada cukai pintu. Selalunya macam tu lah. Tak tahulah kalau ada bank yang terlalu cerewet tak tentu pasal.
Saya berpendapat, pihak penjual tak salah kalau tak boleh provide CF sebab permintaan nak tengok CF adalah tak relevan pada stage subsale sebegini. Memadai dengan cukai pintu, kecuali lah kalau cukai pintu pun tak de.
Jadi, pendapat saya:
S&P tak terbatal, tak perlu bayar double pada pembeli.
Lebih baik penjual dan pembeli lantik lawyer yang berasingan.
Anggaran kos bergantung kepada sama ada rumah ni terdapat sekatan kepentingan atau tiada dan penjual guna lawyer berasingan dengan pembeli atau tumpang lawyer pembeli.
Kena bagi fakta mengenai status hartanah dulu baru boleh kira kos dengan tepat.
Assalamualaikum... saya ingin bertanya sy nak beli rumah di Taman lestari putra permai (LEP ) dengan harga RM 305000 dan agent yang dilantik oleh tuan rumah telah saya bayar 2% pada bulan 2. saya bersetuju untuk melantik peguam yg sama dengan tuan rumah. dan untuk makluman juga loan bank telah puan diluluskan dan duit untk bayaran peguam bank pun saya dah bayar. tetapi sehingga sekarang peguam untuk s&p masih belum siap dokumen setiap kali saya call di bgtau yang di S&P lama ada tiga penama dan yg ketiga penama berada di Singpore... disebabkan kesibukan kerja sy lupa nak flwup dgn pegum tersebut.. pada 4/5/2012 sy call balik peguam S&P tersebut dan dia beritahu bahawa penama ketiga tersebut telah diistiharkan Bankrup.. so bila saya tanya peguam tersebut dia kata 50:50 untuk penjualan rumah tersebut...
malam tersebut sy call balik agent dan tanya dia kembali kenapa perkara ini tidak diberitahu kepada saya dan dia cakap kalau susah2 sgt dia akan pulangkan duit 2% kembali kepada saya.. saya tanya apa hak saya sebb rumah skrg ni pun dah naik harga dan sy pun tak mampu nak beli kerugian tu sapa nak tanggung.. lepas tu dia beritahu saya ikutkan perjanjian bila tuan rumah tarik diri sahaja baru tuan rumah kena bayar denda tapi kalau disebabkan bankrup tak perlu bayar...
sy harap tuan dapat membantu saya...
Apa yang saya faham sekarang ialah tuan rumah belum sign perjanjian jual beli kerana pemilik ketiga adalah seorang yang bankrap. Jadi, dia tidak layak untuk menjual hartanah tersebut kecuali mendapat izin daripada Jabatan Insolvensi.
Jadi, tiada perjanjian jual beli ditandatangani, jadi tiada kontrak antara penjual dan pembeli.
Ejen juga sudah bersedia untuk membayar kembali kesemua duit earnest deposit. Saya berpendapat sekarang, saudara terpaksa membatalkan jual beli hartanah tersebut, kecuali saudara membelinya melalui Jabatan Insolvensi.
Ambil kembali duit earnest deposit, dan minta kembali yuran guaman dan kos yang belum digunakan daripada peguam saudara.
Salam En Termizi
1. Adakah sy layak membeli sebuah rumah single storey low cost under developer walhal sy sudah mempunyai sebuah rumah low cost apartment yang dibeli secara subsale?
2. Boleh x en termizi jelaskan penglibatan lembaga perumahan dan jugak SUK selangor dari segi fungsi kedua2 badan itu dlm pembelian low cost secara subsale dan juga dari developer?
salam en. Termizi,
saya beli rumah, loan atas nama isteri saya kerana saya sudah blacklisted akibat jadi penjamin pinjaman kereta sepupu. tapi S&P letak 2 nama, untuk membolehkan pengeluaran epf saya dan wife. S&P dah sign, letter offer & loan agreement pun dah sign. saya sebagai 3rd party.
tak ada masalah ke dengan kes saya ni?
saya risau jugak ada masalah mengenai saya yang blacklist ni nanti, sedangkan duit lawyer semua dah bayar.
terimakasih kerana sudi luangkan masa.
Tuan,
Adakah dengan membeli rumah lelong boleh melepasi secara automatik sekatan gaji minimum & tidak pernah ada rumah di s'gor yg dikenakan oleh Lembaga perumahan dan hartanah s'gor?
Lelong ke 8 di ampang jaya. dibeli denga harga RM3500
Salam Tuan Tarmizi,
Saya dh byr booking fees RM5K utk rumah subsale dari tuan tanah (rumah dh siap cume belum dpt CF)
draf S&P sedang dirangka.
tuan rumah offer lawyer S&P guna lawyer tuan rumah n legal fee will be waive.
Soalan saya:
1)hanya legal fees waived, but disbursement still kena bayar ke?
2)payment tuk MOT & stamping-perlu byr pada lawyer S&P ke?
3)which one better, pakai lawyer tuan tanah or cari lawyer sendiri?
4)saya masih perlu melantik lawyer utk urusan loan?(saya - kakitangan kerajaan)
5)CKHT-dalam draf S&P, ada mentioned klausa ini..
"...The Vendor hereby irrevocably agrees covenants and undertakes with the Purchaser to pay all tax that may be payable (if any) by the Vendor pursuant to the Act in connection with the sale herein contained and the Vendor hereby further agrees covenants and undertakes with the Purchaser to keep the Purchaser indemnified against the aforesaid Tax liabilities of the Vendor."
..apa maksudnya?adalah CKHT ditanggungkan kepada pembeli?saya kurang faham
6)urusan penilaian-memandangkan saya akan membuat loan kerajaan, adakah proses penilaian hanya dibuat selepas form2 disubmit kpd Bhgn pinj perumahan?
terima kasih tuan atas tunjuk ajar tuan-yana
salam en. Termizi,
soalan saya...
bolehkah penjual menyuruh pembeli membayar Cukai Keuntungan harta tanah (CKHT) didalam SPA...
tq
Salam,
Saya nak tanya..sy dlm proses membeli rumah. Sekarang tgh tggu jawapan dari pihak bank. tapi..rumah yg hendak dibeli itu telah mempunyai status strata title namun penjual masih belum menukar nama kepada namanya lagi..adakah ini akan menimbul masalah pada proses loan sy? adakah bank akan minta dokumen strata itu bagi meneruskan proses loan sy itu? brp lama tempoh masa utk tukar nama strata title itu kpd nama penjual?
Sekian harap dapat jawapan dari tuan..
Kepada En. Nizam,
1. Saudara tidak layak membeli rumah low cost kerana salah satu syarat bagi pembelian rumah low cost adalah saudara dan/atau pasangan saudara (jika ada) hendaklah belum mempunyai apa-apa rumah.
2. Lembaga Perumahan mengawal jual beli rumah low cost di Selangor sama ada melalui developer atau secara subsale. Cesium pihak sama ada penjual atau pembeli hendaklah mengisi borang yang disediakan dan disertakan dokumen-dokumen yang dikehendaki bagi Lembaga Perumahan membuat penilaian sama ada sesuatu jual-beli itu menepati syarat-syarat yang ditetapkan dan boleh diluluskan atau tidak.
Kepada yang bertanya tentang pembelian rumah low cost secara lelong,
Sesiapa sahaja layak membeli rumah secara lelong termasuklah rumah low cost dan tiada apa-apa sekatan terhadap rumah yang dilelong. Lembaga Perumahan tiada kuasa untuk menyekat rumah low cost daripada dijual beli kepada mereka yang berpendapatan tinggi kerana apabila lelongan dibuat, hak pelelong iaitu pemegang kuasa atau bahasa mudahnya institusi kewangan/bank mengatasi sekatan atau kuasa Lembaga Perumahan.
Cumanya, pembeli masih perlu mengisi borang dan menghantar maklumat dan dokumen kepada Lembaga Perumahan bagi tujuan rekod.
Boleh bagi address lengkap rumah RM3500 tu, sangat murah tu...Yang saya tahu, kat Bukit Beruntung pun dalam 7 hingga 8 ribu.
Kepada Yana,
1) Manalah saya tahu, kenalah tanya sendiri lawyer tu.
2) Payment untuk duti setem pada MOT lebih senang bayar pada lawyer S&P iaitu lawyer yang mewakili pembeli. Walaubagaimanapun, pembeli boleh memilih untuk menyediakan bank draft/bankers cheque atas nama Pemungut Duti Setem apabila notis taksiran dikeluarkan oleh Pejabat Duti Setem.
3) Mestilah cari lawyer sendiri lebih baik. Tapi kalau fikir nak jimat kos apabila ada offer dari penjual macam dalam kes saudari ni....susah saya nak komen. Saudari fikirlah sendiri....
4) Selalunya lawyer pembeli akan jadi lawyer untuk urusan loan bagi pinjaman kerajaan. Anda juga boleh melantik lawyer lain jika mahu sebab apa yang Bahagian Pinjaman Perumahan mahukan hanyalah sekeping surat akujanji daripada lawyer yang akan uruskan pinjaman saudari. Yuran utk urusan loan adalah berlainan dengan yuran utk urusan jual beli dan pindahmilik. Dalam kes saudari, jangan tanya saya siapa yang kena bayar, tanyalah lawyer tuan rumah tu kot-kot yang ini pun tuan rumah sudi bayar.
5) Penjual mengakujanji akan membayar CKHT dan pembeli dikecualikan daripada apa-apa liabiliti berkaitan CKHT...cam tu lah lebih kurangnya.
6) Urusan penilaian akan dibuat setelah form 1, bukan form 2, dihantar beserta segala dokumen yang diperlukan termasuk cover letternya sekali kepada Bahagian Pinjaman Perumahan.
Terima kasih.
Kepada yang bertanya tentan CKHT,
Penjual boleh suruh pembeli bayar kalau pembeli setuju lah. Tapi ini sangat pelik.
Kenapa Pembeli pulak tak suruh Penjual bayar harga jual beli rumah? Lagi pelik.
SPA adalah persetujuan antara pihak-pihak. Kalau semua pihak setuju....semua boleh, siapa nak suruh siapa pun tak ape, siapa yang bangang nak terima suruhan tapi setuju jugak terima....kira boleh la...
Yang penting setuju.
Kepada Suzana Mohamad Tahir,
Selalunya bank akan luluskan permohonan Puan. Cumanya loan tidak akan disburse sehinggalah adanya kebenaran pindahmilik kepada Puan secara batal ganti atau penjual buat pindahmilik kepada nama dia dulu.
Tempoh masa utk tukar nama strata kepada penjual bergantung kepada kerjasama penjual, pemaju, pemegang gadaian (jika berkaitan), dan peguam yang menguruskan semua tu. Kalau cepat, 3 bulan boleh siap, kalau lambat, setahun pun belum tentu siap.
Assalamualaikum..
Nama saya Mohammad Hasif Bin Abdul Latib, saya dan isteri bekerja sebagai arkitek.
Alhamdulillah tahun lepas kami membeli rumah teres 2 tingkat (built-up 2197sqft) di Pajam,
dibawah Majlis Perbandaran Nilai dengan harga RM 272,500 (90% Loan). Sekarang kami
dapati harga rumah kami yang dijual (jiran belakang) adalah RM 388,000 (rumah kosong/
tiada sebarang renovasi).
Oleh yang demikian, kami ingin menjual rumah kami pada tahun hadapan dengan harga
ramalan valuer RM 500,000 (renovated with grill and interior detailings). Berdasarkan baki di bank
untuk Disember 2011 ada lagi RM 211,000. Persoalannya, berapakah yang kami peroleh melalui
harga jualan RM 500,000 dengan berbakikan < RM 211,000 di bank?
Secara kasar (w/o stamp duty, hidden fees, lawyer fees n etc) adakah nilainya
RM 500,000 - RM 211,000 =RM 289,000? Ataupun kami tidak akan peroleh sebanyak itu disebabkan
jenis pembiyayaan kami adalah Musyarakah, iaitu pemilikan berdasarkan peratus kepunyaan..
Andaikan sewaktu jualan kami memegang 30% milikan hartanah, jadi hanya
RM 500,000 x 30% = RM 150,000?
Bagaimana pula jika kami membayar baki di bank sebanyak RM 211,000 itu dengan menggunakan
sebahagian RM500,000 yang kami perolehi dari pembeli?
Ilmu dan pengalaman yang akan Encik kongsi saya dahulukan dengan ucapan terima kasih..
Wassalam..
Salam En Termizi,
saya ingin bertanya, apakah risiko membeli rumah kos rendah (landed) secara subsale?
1. adakah terdapat kekangan jumlah pinjaman oleh pihak bank berkenaan rumah kategori ini?
2. untuk makluman tuan, pendapatan saya tidak melebihi rm5K
harap dapat penjelasan..terima kasih.
Saya ingin mengetahui tentang pembelian rumah melalui 'Private Treaty" dimana ownernya adalah seorang bankrapsi.
1)Adakah harga jualan ditentukan oleh Jabatan Penilai?
2)Adakah bil-bil(Penyelenggaraan,Indah Water, Cukai Pintu/Cukai Tanah) yang tertunggak hampir 10 tahun ditanggung oleh pembeli?
assalamualaikum..
saya dalam proses nk beli rumah s.storey harga 93k..tengah tggu klulusan bank..saya nk tggu kwsp utk byr deposit 10%...slain drpada ini boleh tak en.tarmizi berikan anggaran cash yg saya perlu standby guna duit poket la..bank loan 90+5%..
harap blh bantu..terima kasih
apy
Salam Sejahtera dan Salam 1 Malaysia...hehe..Saya harap thread ini masih aktif..terima kasih jika jawapan kepada soalan saya ini dihantarkan ke lmskynet332@gmail.com .
Urusan jual beli yang telah dibuat dihadapan peguam dan semua settlement adalah rundingan penjual dan saya sendiri dihadapan peguam.Kami bersetuju jika semua kos dipotong daripada harga rumah.Setelah itu kami hanya menunggu kelulusan pertukaran nama.Soalannya,Rumah yang saya beli ini adalah rumah low cost lembaga perumahan,sebagai aset.Jika mengikut piagam lembaga perumahan pertukaran mengambil masa 3 bulan..yang saya baca di web lppb sendiri..
pertama belohkah saya meminta atau memohon melalui surat kepada lppb untuk mempercepatkan urusan pertukaran?
kedua jika tempoh urusan lebih 3 bulan adakah saya berhak meminta kepada pihak guaman saya? atau berhak merujuk pertukaran nama ini di lppb?
ketiga selain masalah penjual rumah yang tidak melayakkan untuk rumah dijual apakah masalah lain yang tidak berkaitan dengan penjual rumah itu menyebabkan rumah tidak boleh pindah milik?
keempat jikalaulah saya membeli sebuah lagi(ceewah) rumah low cost(aset la juga) dan menghadapi masalah tiada pegangan title tanah ,geran strata bolehkah saya memohon kepada pihak berkaitan untuk mendapatkan pegangan tersebut ataupun tunggu sajala..
kelima jika saya bersama isteri bakal membeli secara pinjaman sebuah rumah lagi yang ketiga..bolehkah rumah low cost ini dijadikan cagaran?ataupun kelayakan saya sudah tiada selepas itu..
keeenam..maafkan saya terlalu banyak soalan..jawab ringkas tak apa..jadi boleh juga dijawap untuk membantu saya faham sikit2? hehe
terima kasih...
Salam Tuan,
Saya hendak jual apartment saya di daerah Hulu Langat yg berstatus Bumi lot dan free-hold serta masih ada hutang dgn bank. Surat mintak dipindahkan Strata Title telah saya terima daripada developer tapi saya masih belum buat lagi.
Soalan saya adalah adakah perlu saya pindahkan Strata Title terlebih dahulu sebelum jual?
Apa yang perlu saya buat sebagai penjual dan apa yg perlu pembeli saya buat.
Terima kasih banyak2 dan semoga dirahmati dan ditinggikan darjat oleh Allah kepada Tuan sekeluarga.
saya nur:
saya ingin bertanya....saya ingin membeli rumah rumah berharga rm147k...kemudian pihak bank memaklumkan yang saya dapat rm125 mengikut harga semasa rumah....selepas stuju.....saya belum pgi tanda tangan dokumen dgn pihak bank...semggu kemudian...pihak bank telefon semula...dan beritahu....hanya lulus rm107k...sedang kn..pada awal kiraan...loan saya lulus rm125k..tp x mengapa....persoalan nya...saya akan bayar 10% pada egen penjual....dan rm107k adalah drpd pihak bank...dan baki jumlah perlu saya bayar adalah rm121k....adakah dibolehkan utk membayar balance bayaran rumah secara ansuran...sehingga habis rm121k ini dalam tempoh 2thn...?? (sewa & beli dlm masa yg sama)...mengikut perbincangan penjual ada bertimbang rase...tetapi...ikut pada agen...slalu mendesak....
maaf..saya nur yg rumah rm147...balance bukan rm121k yg perlu bayar..hanya rm21k sahaja...
saya nur: saya yg ingin membeli rumah 147..baki bukanlah rm121..tp..cuma rm21k....yang ingin saya jelaskan dlm 2thn....
Tuan,
Sudah 5 bulan sejak menandatangani s & p untuk membeli sebuah apartmen second hand. Namun, Saya masih belum menerima rumah tersebut kerana menurut peguam saya, pihak penjual masih menunggu agensi kerajaan pusat untuk mengeluar pelan rumah.Berapa lama Proses ini biasanya akan ambil? Ada apa cara untuk mempercepat proses ini? Pihak penjual sudah mempunyai strata title untuk apartmen tersebut. Terima kasih.
salam en.termizi..saya telah dilantik oleh pemaju untuk menjual rumah kos rendah area kelantan..masalah nya pemaju menyuruh saya mengambil wang booking sbyk rm500..tetapi kebayakkan pihak kami gagal mendapatkan pinjaman dr perbankan atas sbb yang melibatkan pembeli spt kekurangan dokumen dan tiada kerjasama antara pembeli dgn pemaju dan pihak bank..oleh sbb itu pihak pemaju enggan mengembalikan wang booking tersebut..saya nak tanya dalm hal ini siapa yang harus dipersalakan?
slm.. laman yg sungguh menarik..
persoalan sy adalah ingin membeli rumah daripada pemaju.. boking fees rm250 telah di buat .. kini sy dlm proses permohonan loan drpd bank.. apakah langkah sy berikutnya.. sy tidak arif memandangkan kali pertama membeli umah dan dlm usia muda dan masih single..
salam,
Saya ingin bertanya. Ibu saya ada rumah terus setingkat yg sudah lama disewakan. Semasa membeli rumah tersebut ibu saya telah meletakkan nama dia dan seorang lelaki cina di geran. Jadi sekarang lelaki cina itu sudah meninggal dan keluarga-keluarga nya tidak dapat dikesan. Pernah dahulu kala lelaki cina itu mengatakan kelurga nya sudah migrate ke negara lain. Lelaki cina itu sebelum meninggal dunia telah menyatakan hasratnya untuk menukar nama geran kepada ibu saya. tapi sebelum sempat berbuat demikian dia sudah meninggal dunia. rumah itu disewa dari dahulu hingga sekarang oleh ibu saya. cukai taksiran dan cukai tanah juga semua di bayar oleh ibu saya selama ini. Ada kemungkinan kah ibu saya dapat menukar nama geran itu kepada nama nya sahaja?
Assalamualaikum....
Saya ingin membeli rumah direct dari owner.Rumah flat PKNS dgn harga jual RM65K dan menurut owner masih lagi tinggal 4 tahun bayaran.Salinan S&P owner dah kirim untuk saya rujuk ke bank.
Saya tidak tahu untuk prosedur seterusnya dan harap bimbingan dari En.Termizi seikhlasnya.
Assalamualaikum En.Termizi,
Saya ingin membeli rumah Flat PKNS dgn harga RM65K.Owner dah kirimkan salinan S&P dan memberitahu masih lagi tinggal 4 tahun bayaran untuk unit tersebut.
Saya sekarang menduduki rumah atas nama sendiri dan loan bank masih lagi panjang.
Harap bimbingan dari En.Termizi tentang prosedur untuk saya mendapatkan unit flat tersebut.
Hi, rumah saya sekarang atas nama ibu yang meninggal dunia. Kalau nak tukar kepada nama bapa, apakah prosedurnya?
Loan rumah sudah selesai.
Apa kos yang hendak ditanggung? Ada stamp duty?
Urusan duniawi membeli rumah yang komplicated....disyurga nanti lebig senang...urusan yang menekan sia-sia...sytem manusia yang jumud..tak payah beli rumah..beli syurga Allah yang abadi dengan ibadah2...
as'salam tuan,
disini saya ingin meminta pendapat tuan mengenai situasi yang saya hadapi. pada tahun 2008 saya dan pasangan saya ada membeli rumah. semasa kami membuat loan rumah tersebut, loan kami telah ditolak kerana nama saya ada ccris/ctos. jadi loan tersebut telah diteruskan semula diatas nama pasangan saya(atas nasihat pihak bank)dan loan tersebut telah diluluskan. nama didalam s&P rumah tersebut masih dikekalkan dengan nama kami berdua dan tak beberapa lama kemudian kami telah berpisah dan masing-masing telah meneruskan hidup masing-masing. saya ada mencadangkan kepada bekas pasangan saya supaya kami menjual rumah tersebut tetapi dia menolak dan mengatakan dia sayangkan rumah itu dan akan membayar bahagian saya. namun selepas beberapa tahun dia ada menghubungi saya dan memberitahu bahawa rumah itu akan dilelong dan meminta saya menandatangi surat jualan dari peguam. tetapi apa yang menjadi kemuskilan saya ialah, menurut peguam terbabit. rumah itu akan dijual dengan harga 600k dimana harga pasaran adalah 800k dan pembeli yang baru telah memohon loan sebanyak 800k. kemudia saya menyatakan bahawa saya ingin tahu harga keseluruhan rumah tersebut termasuk dengan jumlah interest oleh pihak bank tetapi peguam tersebut memberitahu saya yang bank tidak boleh mamberitahu nilai tersebut selagi saya tidak menandatangani surat S&P tersebut. adakah ini benar? untuk pengetahuan pihak tuan, saya ada membuat pengeluaran KWSP bagi skim rumah pertamaku untuk menambah duit pendahuluan rumah tersebut. adakah saya layak untuk menuntut bahagian saya keatas rumah tersebut walaupun nama saya tiada didalam loan tersebut. minta jasa baik tuan untuk memberi pendapat kepada saya yang buntu ini. terima kasih
saya nak tanya apa jadi jika pembeli sudah menandatangani perjanjian jual beli tetapi tidak menjelaskan 10% deposit?
Tak semsetinya bayar 10%. Bergantung pada apa yang dipersetujuilah. Dah namanya pun perjanjian jual beli. Penjual & pembeli ikut apa yang mereka janjila. Simple.
Kepada ntah sape-sape yang mengatakan tentang urusan beli rumah adalah urusan duniawi yang complicated,
Kita hidup atas dunia, kena buat cara hidup atas dunia la. Dunia adalah jambatan menuju akhirat. Peraturan jual beli rumah adalah untuk menjamin keadilan kepada semua pihak yang terlibat. Tidak ada pihak yang mudah-mudah menipu pihak yang lain.
Membeli syurga Allah dengan ibadah adalah konsep yang salah. Masuk syurga dengan rahmat Allah bukan berjual beli dengan Allah. Allah tak berhajat pada ibadah manusia, bahkan manusia berhajatkan rahmat Allah.
Gagal memahami keindahan peraturan demi mencapai keadilan, lantas menyalahkan sistem yang ada, adalah pemikiran jumud yang memerlukan transformasi dan reformasi pemikiran ke arah memartabatkan Islam yang syumul.
salam tuan, saya bercadang utk menjual rumah yg hakmilik kurang dari 5 tahun....adakah saya akan dikenakan surcgarge atau sebagainya...tqs
Salam,
Saya ingin membeli rumah dari kawan saya. Rumah jenis apartment. Tapi masalah sy sekarang, apabila saya ingin apply housing loan from certain bank, byk bank reject loan because developer apartment tue adalah anak sykt Talam Corp. So yg lg jd masalah owner rumah tue belum dapat strata title bg apartment tue. Saya dalam delima, apa yang perlu sy buat?
Salamm,
Saya ingin membeli rumah kwn sy. Rumah jenis apartment. Sy telah apply housing loan to certain bank, namun byk bank tolak because the apartment developer adalah anak Sykt Talam Corp. Yang lebih lg masalah, tiada lagi strata title. Sy amat buntu dlm hal ini. Apa pendapat Tuan mengenai masalah ini. Adakah apabila sy teruskan pembelian rumah ini dan tidak mengambil kira keatas strata title itu akan menjadi masalah kepada saya kelak (misalnya, apabila sy meninggal nanti susah nak buat pembahagian harta?)
Salam Tuan,
Saya dlm proses menjual Rumah. Prospek Pertama (En A) berhajat tetapi dgn syarat min. Deposit, Apply Max. Loan & jika loan yg bank approved tidak cukup akan ditopup dgn wang peribadi.
Saya bersetuju dgn anggapan beliau akan bayar 2%, diikuti 8% dan bakinya drp loan bank (dan beliau akan topup, jika tak cukup).
Kemudian beliau hanya serahkan 1.3% earnest deposit & katanya perlu menggunakan duit pada masa itu (persekolahan anak2 etc). Sy agak terperanjat dgn jumlah yg kecil tersebut ttp tetap menerima dgn anggapan beliau akan tambah ms sign S&P nanti.
3 Minggu kemudian beliau updet katanya Bank dah luluskan loan pd jumlah 100% (beliau markup harga kpd 120% sbg value rumah).
S&P telah didraf dan minta sy tandatangan. Saya tidak bersetuju dgn cara tersebut (anggapan saya Tidak Islamik - dan mungkin tidak sah drp segi Hukum Akad Jualbeli) dan meminta perjanjian tambahan dibuat. Tambahan pula di dalam S&P tersebut seolah2 kami telah menerima deposit sebanyak 20% sedangkan beliau hanya mbayar 1.3%. Ia membuka risiko guaman jika apa2 berlaku dikemudian hari (siapa tahu kan).
Saya membuat cadangan utk perjanjian tambahan antara saya dan beliau, tetapi tidak dipersetujui. Saya juga berkeras utk mendptkan baki 8.7% bayaran deposit semasa menandatangani S&P - Pun beliau tidak bersetuju kerana katanya beliau telah mendpatkan Loan penuh.
Oleh kerana beliau tidak dpt memenuhi syarat saya, saya telah beralih kepada prospek ke-2 yg menepati syarat (malah sanggup membayar deposit >20% Tunai). Saya teruskan dgn Prospek ke-2 dgn lancar.
Setelah itu sy telah menemui En A (prospek 1) utk memulangkan deposit beliau. Beliau tidak mahu menerima pulangan cek tersebut dan meminta sy membatalkan S&P dgn prospek ke-2, kerana katanya dia berhak ke atas rumah tersebut (telah byr deposit terlebih dahulu & loan telah lulus - wlpn S&P belum sign). Beliau ungkapkan bhw akan berusaha utk mendpatkan juga rumah saya, dgn cara beliau. Cek tersebut sy pegang hingga kini (telah expired).
Selang beberapa bulan, peguam pembeli telah menelefon sy mengatakan rumah sy ada caveat peribadi dan disbursement drp bank tidak boleh diteruskan.
Sy telah ke pejabat Tanah dan mendpt info kaveat tersebut boleh diremove dgn isi borang, byr fee dan ambil masa 2bulan++. Dlm proses tsebut Pej Tanah akan memanggil org yg memfailkan caveat tersebut. Kecuali org memfailkan menarik balik kaveat tersebut - hanya mengambil masa 3 hari.
Sy telah menghubungi En A dan meminta beliau menarik balik caveat tersebut ttp beliau berkeras & menolak usul saya.
Sy rasa teraniaya kerana beliau yg menolak syarat sy & seolah2 memaksa menerima full loan (yg akan diproses dlm ms 3-4 bulan). Sdgkan beliau tahu dan aware keadaan ekonomi sy ketika itu sgt meruncing dan mmg memerlukan deposit 10% tsebut utk menyelesaikan beberapa perkara (telah diberitahu kpd beliau sms perbincangan awal).
Minta pendapat & pandangan Tuan dlm hal ini. TK.
salam en termizi
Cth kes pembelian rumah di kajang yg bernilai 460,000
-3% booking di bayar kpd ejen
-7% upon signing dibayar kpd peguam spa dan diserahkan kpd peguam pemilik rumah.
( Loan dibuat setelah spa dimatikan setem. Mengikut persetujuan, pemilik rumah bersetuju memberi 3% tadi kpd ejen sbg professional fee dan yg kita ketahui pemilik rumah akn menerima 7% of selling price.
soalan.
1. Apakah yg terjadi kpd 10% upon signing tersebut sekiranya pembeli gagal mendapatkan loan?
- nizam kl -
En termizi.
Soalan saya adakah sesuatu spa ni masih valid kalau ada salah taip? Sya mencari jwpn melalui komen diatas ttp bila sampai ke soalan dan jawpan ke 20 , saya mula mabuk dgn istilah yg agak asing bagi saya.
Saya pun dah mabuk, sebab tu lah dah banyak tak jawab soalan. Nasib baik skrg ni mabuk tu dah reda sikit, boleh la jawab sikit-sikit.
Apa yang salah taipnya. Kalau salah taip hanya melibatkan salah eja, SPA masih valid. Kalau salah taip menyebabkan tak merujuk kepada hartanah yg sebenar atau pihak-pihak yang sebenar, pembetulan masih boleh dibuat jika dipersetujui oleh pihak-pihak.
Secara umumnya, SPA masih valid walaupun salah taip, cuma mungkin kesan SPA boleh jadi berbeza dgn sebab salah taip, kena tengok case by case basis.
Salam En Tarmizi,
Saya telah ada pembeli cina untuk rumah lot-bumi saya. Sebelum ini telah ada pembelian yg tak jadi kerana masalah pembeli dengan agen jadi sekarang saya tekad untuk menjualnya sendiri. Agen telah bersetuju untuk saya menebus iklan yang telah mereka buat selama 3bulan (7,8 dan 9) dengan sejumlah bayaran untuk saya menjimatkan masa, jadi saya cuma perlu mengisi borang consent dan terus boleh membuat permohonan untuk dihantar pada bulan 10 ini. Soalan sy:
1) Adakah iklan-iklan tersebut masih boleh digunakan sekiranya saya hanya dapat hantar permohonan consent pada bulan 11?
2) Apakah salinan S&P diperlukan sebagai dokumen untuk consent ini? (jika En Tarmizi dapat membantu harap dapat juga senaraikan dokumen-dokumen lain yang perlu dilampirkan selain keratan iklan, salinan IC penjual dan pembeli dan geran umah saya)
3) Sekiranya rumah saya sedang dalam proses 'perfection of transfer', bolehkah geran yang masih nama pemaju itu digunakan untuk memohon consent ini?
4) Jika S&P perlu untuk submission consent ini, saya dengar interest lewat untuk baki 90& hanya dikira daripada tarikh kelulusan consent, adakah ini benar?
5) Bagaimanakah sekiranya kelulusan consent beserta rayuan (jika pada permohonan pertama tidak lulus) ini memakan masa yang panjang, adakah tempoh tertentu pembeli boleh membatalkan pembelian? Dan jika pembeli ingin membatalkan pembelian kerana tidak mahu menunggu proses rayuan adakah dia berhak dan apa jadi pada wang 10% yang telah dibayar? (saya menetapkan syarat supaya lawyer pembeli hanya pegang 5% sahaja sementara baki 5% diberikan pada saya)
6) Bagaimanakah sebenarnya untuk kita tahu yang rumah lot-bumi kita memang tidak mungkin akan lulus untuk dijual kepada non-bumi? (saya amat buntu tentang ini kerana kebanyakan agen mengatakan hanya 2kali rayuan sahaja dibenarkan, adakah ini benar?)
7) Semua agen yang pernah ditanya memberitahu saya kos memohon consent jika diuruskan oleh mereka adalah sekitar 5k-10k sedangkan peratus berjaya yang dijanjikan pula tidak lebih 10%, yang saya fikir amat menakutkan pembeli dan oleh kerana inilah selalu pembeli bermasalah dengan agen, adakah permohonan consent ini boleh dibuat oleh lawyer dan berapakah anggaran bayarannya? (saya pernah bertanya pada lawyer yg menguruskan jualbeli rumah saya dengan pemaju dulu tapi mereka menjawap mereka juga akan sub kepada agen untuk menguruskannya)
Saya kira itulah sahaj soalan-soalan saya walaupun terlalu banyak yang bermain difikiran kerana sudah 3 pembeli yang telah membatalkan belian sebelum ini.
Untuk info lanjut, rumah saya telah dibeli 11tahun lalu, rumah teres setingkat, harga jualan yang telah dipersetujui adalah 280k dan rumah ini di johor bahru.
Sekian saya sudahi dengan ucapan berbanyak terima kasih - Liza
Suami ada sebuah rumah nama atas nama suami dan adik. Suami hentak buat refinance dan keluarkan nama adik tukar ke isteri. ( adik cuma pinjam nama pinjam loan dan tidak bayar deposit dan bulanan rumah ). Tapi adik x mahu sign S&p untuk tukar hakmilk. Jadi cara apa suami boleh buat untuk.?
Salam en.termizi
-flat (master title)
-developer banckrupt tpi ad liquidator
Saya dlm proses nk bli rumah ni, snp ngn LO loan dh sign. Dh byr booking fee pun, just tgu confirmation latter dri liquidator for next step..masalah saya vendor nak terminate snp(xmahu jual)...untuk pgwtahuan vendor dh bgi kunci dn kbenaran untuk sya tinggal kt rumah ni, apa hak saya sekarg?
assalamualaikum,
Kes saya, saya ingin menjual rumah yg sebelum ini adalah joint name bersama arwah isteri. Saya telah pun mendapat LA dar pejabat tanah/hakim untuk mentadbir rumah bagi pihak anak(<18tahun).
Apakah yang perlu saya lakukan(prosedur), dimana rumah saya telah ada pembeli dan kelulusan bank telah pun dapat. Lawyer pembeli telah hubungi untuk mendapatkan dokumen2 berkaitan.
Adakah ada masalah jual beli disebabkan anak2 masih kecil?Perlukah saya dapatkan peguam sendiri?saya faham, yang baki 3/4 dari jual beli saya perlu masukkan semula ke ARB.
Tujuan jual beli ialah kerana saya ingin mengurangkan komitmen pembayaran bulan yang ditanggung.
terima kasih.
Azli
Tuan,
Jika saya ingin memindahkan pemilikan nama rumah apartment secara sukarela kepada isteri saya, apakah prosedur yang perlu dipatuhi?
kepada en tarmizi..
saya nak tahu mengenai masalah saya.Saya ada satu rumah flat kos rendah untuk dijual,tetapi pembeli bergaji rm2.5k sebulan. Adakah perlu mengikuti terma dan syarat pendapatan isi rumah rm5k kebawah atau sesiapa sahaja boleh memilikinya. Minta pendapat en Tarmizi...
Minta balas di email saya
fami_mie86@hotmail.com
Terima Kasih
Saya nk bertanya, jika rumah yg dibayar dari tolakan gaji kerajaan, geran ada pd siapa ya?
Post a Comment