Monday, October 12, 2009

Penyediaan Dokumen Wasiat; Siapakah Yang Lebih Layak?

Saya mempunyai pengalaman menyediakan dokumen wasiat untuk beberapa orang anak guam saya. Walau bagaimanapun, saya juga acap kali mendapat layanan yang kurang menggembirakan apabila bercerita atau berbicara tentang wasiat.

Apa tidaknya… Kebanyakan daripada orang awam sekarang ini melihat bahawa penyediaan dokumen wasiat lebih senang, mudah dan murah sekiranya tidak dibuat oleh peguam. Saya pada awalnya tidaklah ingin memberikan komen tentang persepsi masyarakat ini. Walau bagaimanapun, memandangkan masyarakat hari ini sudah memandang enteng dan mudah tentang profesion seorang peguam, saya rasa agak terpanggil untuk memberi komen seperti di bawah.

Memang tidak dinafikan bahawa penyediaan dokumen wasiat di Malaysia hari ini agak mudah dengan adanya pelbagai institusi yang ditubuhkan seperti Amanah Raya Berhad, As-Salihin Trustee Berhad, Wasiah Shop, dan beberapa institusi perbankan seperti Bank Muamalat Malaysia Berhad, dan CIMB Bank Berhad.

Saya tidak menafikan bahawa institusi-institusi ini secara tidak langsung telah menggalakkan umat Islam agar mewasiatkan harta mereka dan ini secara tidak langsung telah juga mendidik umat Islam untuk lebih bijak merancang dan membahagikan harta mereka.

Harapnya selepas ini isu harta yang tidak dituntut dan hartanah yang gagal dimajukan kerana masalah pemilikan dapat dikurangkan dan dihapuskan sedikit demi sedikit. Harapnya juga isu pergaduhan dan perbalahan antara ahli waris tentang harta pusaka juga akan berkurangan.

Cumanya apa yang sedikit membuatkan saya terkilan ialah apabila promosi besar-besaran dibuat oleh institusi-institusi terlibat telah membuatkan seolah-olah para peguam sudah tidak berkelayakan untuk menyediakan dokumen wasiat. Bahkan saya pernah disoal oleh seseorang; Peguam pun boleh sediakan dokumen wasiat ke?

Inilah masalahnya bagi para peguam secara umumnya. Kerja-kerja guaman atau dokumen perundangan yang pada asalnya hanyalah kerja-kerja peguam kini sudah diambil alih oleh pihak-pihak lain seolah-olah peguam pula yang tidak berkelayakan menyediakannya.

Hal ini bukan sahaja berlaku pada bidang wasiat dan hibah, bahkan juga berlaku pada bidang-bidang lain seperti setiausaha syarikat, ejen hartanah, ejen trademark, dan seumpamanya padahal peguam juga berkelayakan dalam bidang-bidang tersebut. Lebih menyedihkan lagi apabila institusi-institusi lain lebih senang cari makan dalam bidang tersebut padahal ini asalnya kerja-kerja peguam dan nampaknya sekarang peguam pula yang susah nak cari makan dalam bidang-bidang tersebut.

Saya bukanlah nak menafikan kemahiran atau kepakaran institusi terbabit dalam bidang masing-masing, cuma janganlah pula peguam dipinggirkan. Apabila ada masalah, barulah nak jumpa peguam dan minta nasihat. Kalau tak ada apa-apa, minta ajelah orang lain yang buat, tak perlu jumpa peguam… Satu sikap yang saya tidak tahu kenapa boleh berlaku. Apabila peguam kenakan caj sentiasa dikatakan mahal, padahal kalau badan-badan professional lain yang kenakan caj terus saja bayar.

Kalau peguam tunjukkan bil, selalu disebut; “Nanti menang kes, saya bayarlah”, tapi kalau doktor/hospital tunjukkan bil tak pula sebut; “Nanti saya sihat, saya bayarlah”.

Mengikut Seksyen 37 Legal Profession Act 1976 (Act 166)

37. No unauthorised person to act as advocate and solicitor.
(2) ... any unauthorised person who either directly or indirectly -
(a) draws or prepares any document or instrument relating to any immovable property or to any legal proceedings or to any trust; or
shall, unless he proves that the act was not done for or in expectation of any fee, gain or reward, be guilty of an offence under this subsection.

Saya tak mahu mengulas lanjut tentang Seksyen 37 di atas. Anda boleh membacanya berulang kali untuk memahaminya. Cuma ingin saya tekankan di sini bahawa khidmat nasihat seorang peguam pastinya berlainan dengan khidmat nasihat daripada insitusi-institusi lain yang hanya fokus pada bidang mereka.

Para peguam telah dididik dan diajar tentang aspek undang-undang secara lebih menyeluruh dan pemahaman para peguam tentang undang-undang adalah lebih menyeluruh dan lebih tepat untuk memastikan setiap dokumen adalah sah dan berkuatkuasa.

Nampaknya hanya satu ajelah bidang peguam yang masih belum disentuh oleh institusi lain iaitu bidang ‘bercakap dalam mahkamah’. Tidak mustahil selepas ini, apabila banyak sangat bidang lain dah diambil alih oleh institusi-institusi lain, maka para peguam selepas ini terpaksa meletakkan yuran yang tinggi semata-mata untuk bercakap di mahkamah walaupun bercakat tak sampai 5 minit sebab hanya inilah jalan cari makan peguam.

Okay setakat ini dulu… “No money, No talk” Bayar dulu, baru boleh cakap… Tak ke susah mahkamah kalau peguam dah jadi bisu di mahkamah…

No comments: