Tuesday, February 12, 2008

Peguam boikot mahkamah, desak Pervez lantik semula hakim

(Utusan Malaysia)
ISLAMABAD 11 Feb. -
Peguam-peguam Pakistan mula memboikot mahkamah hari ini untuk memberi tekanan kepada Presiden Pervez Musharraf supaya melantik semula hakim-hakim kanan yang disingkirkannya di bawah perintah darurat diisytiharkan lebih tiga bulan lalu.
Pervez mengisytiharkan perintah darurat itu pada 3 November lalu, dengan memberi alasan keadaan keselamatan di Pakistan semakin tergugat dan juga sebagai usaha untuk memerangi kegiatan militan di negara ini.
Presiden Pakistan itu memecat hakim- hakim Mahkamah Agung Pakistan dan juga pakar-pakar undang-undang terkemuka lain yang berpandangan bebas.
Sejak itu, Ketua Hakim Mahkamah Agung, Iftikhar Mohammed Chaudhry dan keluarganya telah diletakkan di bawah tahanan rumah di sini, dengan kawalan keselamatan ke atas mereka diperketatkan.
Beberapa orang hakim kanan yang lain turut diletakkan di bawah tahanan rumah.
Tindakan Pervez terhadap hakim-hakim Mahkamah Agung itu dibuat sebelum mahkamah berkenaan dijadualkan mempertimbangkan soal sama ada beliau layak menjadi Presiden untuk satu penggal lagi.
Mahkamah itu pada waktu itu dijangka memutuskan sebagai panglima tentera, Pervez tidak layak menyertai pemilihan Presiden yang dimenanginya pada Oktober lalu.
Kempen boikot mahkamah terbaru itu dianjurkan oleh Majlis Peguam-peguam Pakistan yang merupakan pertubuhan peguam utama di negara ini.
"Kami menuntut supaya badan kehakiman di negara ini dipulihkan kepada keadaan asalnya," kata Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Majlis itu, Qazi Mohammed Anwar.
Peguam-peguam Pakistan memainkan peranan utama dalam bantahan awam terhadap Pervez ketika negara ini membuat persediaan untuk memilih Parlimen baru minggu depan.
Pervez tidak menghadapi pemilihan baru tetapi beliau memerlukan majoriti yang besar di dewan perundangan baru itu bagi menyekat sebarang cubaan untuk mendakwanya.
Menurut tinjauan pendapat semalam, parti-parti pembangkang yang setia kepada Allahyarham Benazir Bhutto dan bekas Perdana Menteri Nawaz Sharif menerima sokongan padu tetapi sokongan untuk kumpulan-kumpulan yang ada hubungan dengan presiden itu semakin menurun.
- Beranikah peguam-peguam di Malaysia berbuat sedemikian?

No comments: